Tre uker på Gran Canaria midt på vinter'n – vår femtende og sekstende dag

Jeg er endelig i gang igjen, i gang med mine gå-jogge-løpe-turer. Sent i går kveld mens jeg ennå ikke hadde bestemt meg skikkelig, stilte jeg vekkerklokken på halv åtte, noe som viste seg ikke å være nødvendig siden dagslyset bestemte at jeg skulle våkne en halv time tidligere.

Treningsklærne hang der jeg hang dem da jeg måtte stanse treningen for noen måneder siden, og alt passet til tross for fire kilo vektøkning. Inger Johanne sov fortsatt da jeg låste døren bak meg og tok noen små joggetrinn.

–          ”Fy fillern hvor glatt det er”.

Jeg måtte ta noen sideskritt og fikk balansen igjen. Deretter gikk jeg normalt ut på veien der jeg fortsatte nedover med svak jogg og bortover gangveien mot Bugårdsparken.

–          ”Intervall er viktig for deg som har astma”.

Jeg husket ordene til veilederen fra treningsinstituttet E2, så jeg la i vei slik at det virkelig gjorde vondt i brystet og boblene i lungene eksploderte.

–          ”Du er sååå langt fra kols”, hadde legen sagt ett år tidligere, mens han viste omtrent en centimeter avstand mellom tommeltott og pekefinger.

Jeg elsker smertene når jeg trener, når jeg kjenner at kroppen fungerer. I det siste har jeg hatt urovondt i beina på grunn av manglende belastning, så det er godt å komme i gang.

En time senere er jeg hjemme, har dusjet og spist frokost sammen med Inger Johanne som har fått influensa og må ta det med ro.

Lørdag, 12. februar 2011 – vår femtende dag på Gran Canaria.

Dette er dagen for Gran-Canaria-rundt med Gro Gjekstad som sjåfør og guide. På BBC ser vi at Mubarak har trukket seg, og at så godt som hele Egypt jubler og mye av verden med. Svindal har fått seg en trøkk i utforrennet i Garmisch, og været her på Gran Canaria ser ut til å bli bedre og bedre for hver dag som går. Kanskje ikke så rart. Øya ligger nord for ekvator, ikke så mye, men allikevel, og dermed er det vel sommer og vinter her også. På samme tid som i Norge.

Søndag, 13. februar 2011

–          ”Un dia fantastico”, tenker jeg om dagen i går. På spansk må vite, siden det er det språket de bruker her nede.

Gro tok oss med på en skikkelig langtur rundt øya. Jeg trodde på forhånd at det ville bli på veier langs kysten, men den gang ei. Først langs kysten som jeg trodde på forhånd, men etter kort tid gikk veien opp i fjellet på krokete og smale veier til nærmere tusen meters høyde. Fjelltopper og fjellformasjoner som var helt annerledes enn dem jeg har sett andre steder i verden. Digre banan- og appelsinplantasjer i dalbunnene dekket av glassfiber. Lunsj på et koselig sted som var en blanding av kafé og museum, og deretter rast på ei brygge i Agaete med mat som vi hadde med oss, før vi fortsatte mot stedet der Gro bor i en stor og pen leilighet i første etasje med hage og terrasse på to sider.

Klokken halv ni om kvelden var vi hjemme i leiligheten vår. Da hadde vi vært på farten i åtte timer. En stor takk til Gro for en dag som ga oss et helt annet inntrykk av Gran Canari enn det vi hadde på forhånd.

–          ”Venner”, tenker jeg, ”det må være mennesker som er til for hverandre uten å forvente noe tilbake”.

Dette gjelder, tror jeg, mer for dem som bor her nede eller andre steder i verden uten familien rundt seg. Vennene tar ansvar for hverandre og viser omsorg for hverandre. Vi hadde ikke vært lenge på veien med Gro før Scott ringte Gro i bilen. Han varslet om at det kunne være snø i fjellet, og at hun måtte kjøre forsiktig. Gro og Scott er den typen venner som tar ansvar for hverandre.

Denne dagen, morsdagen, er den siste dagen vår her i Playa del Inglés. I morgen trekker vi nordover med buss til Las Palmas. Vi har ringt mor og sendt sms’er til jentene og familiene Bjønness og Wallenborg siden de liker å vite hva vi gjør og hvor vi er.

Det har blitt ettermiddag

og vår kanskje siste stranddag før sommeren kommer til Norge, er over. Vi har vært i vannet fem ganger til sammen i dag og har nytt både badene og opptørkingen etterpå der vi lå på de etter hvert oppflisede siv liggeunderlagene våre. Når jeg graver tærne ned i den varme sanden, tenkte jeg på temperaturen hjemme, og hvor lang tid det vil gå før jeg får oppleve dette igjen.

Du er kanskje lagt inn som abonnent til denne siden. Hvis du ønsker at jeg skal fjerne deg fra abonnentlisten, legger du bare inn ordene ”Vennligst fjern meg” i kommentarfeltet under. Har du andre kommentarer, er jeg takknemlig for disse. Ellers setter jeg stor pris på både positive og negative kommentarer. Jeg ønsker deg en flott dag .

Hvis du ønsker å abonnere på denne bloggen, kan du legge inn ”jeg vil abonnere” og e-postadressen din i kommentarfeltet. Dermed får du beskjed hver gang jeg legger inn et nytt innlegg.

Kafeteria med museum og dyrepark.

Rast i Agaete - Gro og Terje

Vindmøllepark

På toppen bodde det en gang en eneboer. Hvordan kom han seg opp og ned?

Helg i Playa del Inglés

Terje nyter solen ved strandteltet vårt

Om Terje Rønning

Jeg er mann, født 1947 på Nøtterøy, gift, to barn. Barneskoler: Skjerve skole på Nøtterøy, Sem skole og Linnestad skole i Ramnes. Realskole: Kjelle skole i Sem kommune. Andre skoler: Kontorlærlingeskolen i Tønsberg, Radioskole ved Tønsberg Navigasjonsskole. Stiftelsen Markedsføringsskolen i Oslo: Grunnkurs, fagkurs og studiekurs. Radiooffiser i Thor Dahl AS, salgskonsulent i Optura AS, distriktsjef i Union Mykpapir, markedssjef i Kristian Brekke AS Engros, daglig leder i Decorita Miljø og Renhold, salgssjef i Salgskontoret Horten AS, pensjonist fra 2011.
Dette innlegget ble publisert i Tre uker på Gran Canaria midt på vinter'n og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Tre uker på Gran Canaria midt på vinter'n – vår femtende og sekstende dag

1. ruth Tveiten sier:

Hei Gro!
    Lenge siden sist, har sjekka litt rundt for å finne ut hvordan jeg skulle finne deg!! Gikk så inn på gule sider over personer og der dukket en flott artikkel opp om Gro og Terje så jeg fant deg til slutt.
    Så da er det bare å håpe at denne «kommentaren» gjør seg slik at du fanger den opp og tar kontakt på mail, har skrevet mail adressen min ned så nå er det bare å vente!!
    Vet ikke hvor ofte du er i Sandefjord men er du på vei hit en gang denne sommeren er det bare å ta kontakt.

Mvh Ruth (barnehageruth)

2. Ruth Tveiten sier:

Hei Gro!
    Så da er det bare å håpe at denne “kommentaren” gjør seg slik at du fanger den opp og tar kontakt på mail, har skrevet mail adressen min ned så nå er det bare å vente!!